08 kwietnia 2021

♥ Recenzja: "Tak, mam okres, a co?" / Review: 'I've got my period. So what?'


"Tak mam okres, a co?" (tytuł oryginału: 'Ja jag har mens, hurså?') to książka, na którą wpadłam kilka tygodni temu podczas robienia zakupów w Biedronce. Ta pozycja zwróciła moją uwagę nie tylko ze względu na chwytliwy tytuł, czy nieco zabawny opis, ale i piękną okładkę w stylu glamour oraz bardzo niską cenę.

Autorką powyższego poradnika jest Clara Henry - szwedzka blogerka, komiczka, prezenterka telewizyjna i autorka, a także prowadząca własny talk show w swojej rodzimej stacji Kanal 5. Warto dodać, że powodem, dla którego ta młoda kobieta postanowiła napisać książkę o tak kontrowersyjnym tytule, było to, że tematowi menstruacji poświęca się około kwadrans przez cały okres edukacji. Henry swoim dziełem, zdecydowała się to zmienić.

Lektura składa się z kilku rozdziałów. Między innymi o nazwie "Pierwszy okres", w którym autorka nie tylko opisuje, jak wyglądała jej pierwsza miesiączka, ale też dzieli się radami z początkującymi, ale i przyszłymi menstruatorkami. Kolejna część, czyli "Miesiączkopedia" dokładnie wyjaśnia czym jest cykl okresu. Następnym, bardzo ciekawym rozdziałem jest "Historia miesiączki", o której, jak twierdzi Szwedka, nie usłyszycie w szkole. Poza wspomnianymi fragmentami, znajdziecie również tematy poruszające takie problemy, jak wstyd związany z menstruacją,  czy seksizm w stosunku do miesiączkujących kobiet, ale i wiele innych.

Myślę, że po przeczytaniu powyższej propozycji nie dowiedziałam się niczego nowego, ale tylko dlatego, że już od dawna nie jestem nastolatką i w swoim życiu przeszłam już przez kilkaset miesiączek. Mimo to, cieszę się, że po nią sięgnęłam, bo swoją opinią mogę zachęcić właściwych odbiorców, do jej przeczytania. Uważam, że to idealna książka dla dziewczyn rozpoczynających swoją "przygodę" z menstruacją, ich matek, czy też opiekunów, pielęgniarek szkolnych, a także wychowawców. Pierwszą grupę powinien przekonać prosty, bardzo bezpośredni język, który jednocześnie jest też zabawny i czuły. Na plus zasługuje również dziewczęca okładka, odpowiednia wielkość kroju pisma oraz humorystyczne obrazki. 

Podsumowując, książka "Tak mam okres, a co?" wywarła na mnie dosyć pozytywne wrażenie. Dzięki niej, nie tylko przypomniałam, ale i uświadomiłam sobie z jakimi problemami borykają się nastolatki. W związku z tym, to szczególnie im (również chłopcom), polecam tę pozycję. Myślę, że rozwieje ona Wasze wątpliwości i odpowie na wiele pytań. Natomiast dorosłym czytelnikom powinna ułatwić rozmowy ze swoimi pociechami, czy uczniami na temat dojrzewania, a nie pozwalać na jego omijanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję bardzo za wszystkie komentarze.



Thank you very much for all comments.