Czy sklep ma obowiązek przyjąć zwrot?
Nie. Możliwość zwrotu, czy wymiany to dobra wola danej sieci salonów. Nie istnieje żaden zapis w prawach konsumenta, który by to regulował. Dlatego też, terminy na zwrot / wymianę w sklepach mogą być różne.
Czy można dokonać zwrotu w innym sklepie danej sieci?
Najczęściej tak. Systemy są już tak rozbudowane, że zwrotu można dokonać w sklepach w całej Polsce. Jednak nadal istnieją takie, których polityka mówi, że tam gdzie dokonano zakupu, można zrobić zwrot, czy wymianę.
Czy na zwrot jest określony czas?
Tak. Każda sieć ma ustalony termin, pozwalający na zwrot. Np. 14 dni lub 30 dni, czy też miesiąc, itp. Warto podkreślić, że są do dni kalendarzowe, a nie handlowe. Po upływie terminu, dokonanie zwrotu nie będzie możliwe.
Czy na zwrot jest określony czas?
Tak. Każda sieć ma ustalony termin, pozwalający na zwrot. Np. 14 dni lub 30 dni, czy też miesiąc, itp. Warto podkreślić, że są do dni kalendarzowe, a nie handlowe. Po upływie terminu, dokonanie zwrotu nie będzie możliwe.
Co jest potrzebne do dokonania zwrotu / wymiany?
Jeżeli dana sieć zgadza się w ogóle na zwrot / wymianę, to potrzebny jest paragon. Poza tym, jeśli płatności dokonano kartą, konieczne będzie również potwierdzenie z terminala. Chociaż nie zawsze - zależy to od polityki sklepu. Co równie ważne, oprócz wydruków, przedmiot, który chcemy zwrócić / wymienić musi mieć papierową metkę, oczywiście oryginalnie przypiętą. Ponadto, nie może nosić śladów użytkowania.
Czy można dokonać zwrotu bez paragonu?
Nie. Dlatego też warto robić sobie ksero lub zdjęcie paragonu. Nowoczesnym ułatwieniem są też aplikacje wprowadzone przez niektóre sieci sklepów. Przy zakupie wystarczy zeskanować swój indywidualny kod kreskowy, a w ten sposób nasz paragon zostanie zapisany wirtualnie na smartfonie.
Czy można dokonać zwrotu bez papierowej metki?
Nie, ponieważ budzi to obawy, że produkt mógł być używany. Jeśli przy zakupie nie było oryginalnej metki, warto poprosić pracownika o przypięcie zastępczej lub adnotację, podpis i najlepiej pieczątkę na paragonie.
W jakiej formie sklep rozlicza zwrot z klientami?
Zazwyczaj w takiej formie, jaka była płatność. Jeśli płacono gotówką, dokonuje się zwrotu gotówki. Natomiast w przypadku płatności kartą, środki zwracane są na konto. Dlatego też, należy mieć przy sobie tę samą kartę, którą dokonano zakupu. Dodam, że może to zostać zweryfikowane przez pracownika sklepu. Co bardzo istotne, niektóre sieci sklepów nie zwracają pieniędzy, ani w gotówce, ani na konto, lecz na kartę podarunkową. Mają do tego, jak największe prawo.
Czy po zapłacie kartą można dostać zwrot gotówki?
Część sklepów może to zaakceptować, ale niektóre będę twardo trzymać się swojego regulaminu. W przypadku akceptacji, dla działu księgowości danej firmy, lepszy jest zwrot środków w formie gotówki niż na zupełnie inną kartę płatniczą.
Jak uchronić się przed niemożliwością zwrotu?
Przede wszystkim warto czytać regulaminy sklepów. Zazwyczaj są one dostępne przy kasach, przymierzalniach, a co raz częściej na odwrotach paragonów. Po drugie, pytać u źródła, czyli pracowników. Poza tym, należy pilnować swoich paragonów, jak i wydruków z terminali.
Czy jest coś, czego nie można zwracać?
Tak. W wielu sieciówkach nie można zwracać bielizny, czy strojów kąpielowych. Czasami nie ma też możliwości zwrotu produktów objętych wyprzedażą. Tutaj ponownie odsyłam do zapoznawania się z regulaminami sklepów.
Co w przypadku, kiedy kupimy np. 3 szt. objęte specjalną akcją, a potem chcemy zwrócić z tego tylko 1 szt.?
Najczęściej trzeba dokonać zwrotu wszystkich produktów. Np. kupiliśmy coś podczas akcji 2+1 i chcemy zwrócić 1 rzecz lub przy zakupie 3 szt. dostaliśmy na wszystko rabat 25%. Wówczas jesteśmy zmuszeni zwrócić wszystko.
Czy po zakończeniu specjalnej akcji rabatowej, wymieniając tylko rozmiar będzie obowiązywać taka sama cena?
Niekoniecznie. Zależy to od dobrej woli sklepu. Np. na weekend obowiązywała akcja -25% na kurtki. W pon. chcemy wymienić tylko rozmiar, ale akcja już wtedy nie obowiązuje. Wymianę trzeba przeprowadzić przez system i to od sieciówki zależy, czy kurtka zostanie skasowana za niższą cenę. W związku z tym, warto wcześniej zapytać.
Cieszę się i również dziękuję. :)
OdpowiedzUsuń